Etisk konsumtion?



Ännu en video där PETA (People for the Ethical Treatment of Animals) visar upp hur djur som tvingas tillfredställa människans ytliga behov av päls, läder och ull! Jag börjar nästan gråta! Och jag gråter aldrig!

Jag blir chockad över att se dessa hemska bilder, när det gäller päls har jag alltid vetat hur det ligger till. Men med läder och ull!! Jag hade ingen aning! Jag trodde att man rakade av fåren ullen och sedan lät dem leva, att ullen togs bort för att det var bekvämare för dem i varma klimat.. Jag hade tydligen fel.. eller finns det "etisk ull"? Någon som vet får gärna kommentera och svara!

Vad gäller läder har jag vetat att det inte är det bästa för djuren. Kanske har jag varit naiv när jag trodde att läder endast kom från kor där köttet tillvaratogs!? Jag måste erkänna att jag själv har tre skinn/läderväskor och nu skäms jag när jag bär dem! Frågan är, om jag ska göra mig av med dem; bränna dem eller sälja dem och köpa andra (som inte är av skinn) istället? Eller ska jag behålla dem? De är ju redan köpta, men jag vet nu att jag aldrig kommer köpa nån mer skinnväska, skinnjacka eller skinnskor! Men där djur används för sitt kött anser jag ändå att man ändå kan ta tillvara på skinnet! Då kommer nästa fråga, ska man äta kött? Hur etiskt är det? Om jag ska kunna skriva allt detta med rent samvete borde jag ju vara vegetarian! Och det har jag provat i ca ett halvår, men jag gav upp! Maten blev så tråkig! Substituten för kött tilltalade mig till slut inte alls! Frågan är om jag ska göra ett nytt försök..?

Vad ska man då köpa istället? Produkter av bomullsmaterial (bomull som konstbevattnas och besprutas otroligt mycket), konstgjorda material (där plast ingår vilket inte heller är bra för miljön)! Dessutom tillverkas ju nästan alla våra kläder och accesoarer av underbetalda personer i tredje världen! Våra produkter förstår deras miljö (konstbevattning av bomull och utsläpp av kemikalier från industrierna). De är otroligt underbetalda och tvingas jobba i osäkra miljöer nästan dygnet runt!

Det är extremt svårt att vara en etisk konsument i dagens samhälle! Vårt konsumtionssamhälle leder till miljöförstöring, lidande för djur, lidande för de människor som tvingas tillverka de saker vi använder och det leder till en stress för oss själva där vi "tvingas" hänga med i trender och det leder till att våra plånböcker blir tunna!

Jag försöker köpa ekologiska kläder! Har några plagg, men det är svårt att hitta! Om någon läser detta som vet vart man kan köpa ekologiska och etiska kläder accesoarer! Hör av er! Faktum är att jag är väldigt modeintresserad, jag älskar mode och kläder! Så att förena mitt engagemang gör djuren och mitt intresse för mode är svårt! Det gör att jag inte kan klaga på andra som gör fel, för jag gör själv fel! Hur skapar man en bra balans? Går det att ha ett etiskt konsumtionssamhälle? Kommer människan överge sin ytlighet och då låta bli djuren?

Dessa är mycket svåra frågor och jag har inget svar! Huvudsaken är ändå att det finns folk med ett engagemang att förändra! Tillsammans kanske vi kan åstadkomma något!

Kommentarer
Postat av: Lovisa

Självklart! Jag tycker det är helt fruktansvärt att låta djuren pinas för oss människors egoistiska behov. Rock on.

Postat av: Ellen

Jag vill inte heller bråka, absolut inte. Jag ser ingen anledning till att bli arg på någon om den beter sig ordentligt, dvs kan föra en ordentlig diskussion utan påhopp och dylikt. Dessutom ska du ha en applåd för en bra kommentar. Du håller inte med mig, men beter dig inte illa för det.



Jag har sett hur många sådana filmer som helst, och jag ändrar inte uppfattning för det. Jag tycker att det är vidrigt, ungefär lika vidrigt som att vi stoppat köttet i munnen.



Jag äter kött men bär inte päls, just för att päls inte tilltalar mig. Inte för att det är döda djur, utan för att jag helt enkelt inte tycker att det är snyggt. Att äta kött skrev jag ett inlägg om för ett tag sedan, läs gärna det om du har några frågor.



Jag tycker att det är hemskt att vi behandlar djur som vi gör, dock är det mer hemskt hur vi behandlar människor. Alla människor har inte lika rättigheter idag, och det klingar fel i mina öron. Ett djur kan t.ex bli bättre behandlat än en handikappad människa. När alla människor ligger på samma plan, då ska jag börja slåss för djuren.



Många utav dem som blev helt galna på Blondinbella för hennes pälsar använder säkert produkter av djur själva. Det skulle inte förvåna mig om många utav dem äter kött och använder kläder och dylikt gjort av djur varje dag. De slåss utan underlag. Dock finns det dem som vet vad dem gör och framför allt VARFÖR dem gör det, och det gillar jag. Men det är alldeles för många som slåss för djuren men som samtidigt går emot det dem säger.



Jag accepterar dem som går in med raka och ärliga argument för varför päls inte borde vara något man bär. Dock ger jag ingen plats åt dem som säger att alla som bär päls är äckliga svin. Sådant fungerar inte för mig. Ska man föra fram sin åsikt ska man göra det på ett ordentligt sätt. Jag tror knappast att Blondinbella slutar bära sina pälsar för att någon säger att hon är äcklig, och jag slutar absolut inte äta kött för att någon säger att jag är ett svin.

2008-10-05 @ 14:43:39
URL: http://ellerenellen.blogg.se/
Postat av: Ellen

Det må vara sant att vi egentligen inte behöver pälsindustrin. Jag skulle klara mig mycket bra utan den. Men i just detta med Blondinbella står jag på hennes sida, för argumenten i kommentarerna är värdelösa.



Pälsindustrin är något vi skulle kunna minska ner på, absolut. Speciellt det här med att döda bara för pälsens skull och att döda på speciella sätt för att behålla pälsen som vackrast.



Men för att vi ska kunna ge djuren rättigheter och behandla dem väl, behöver människorna vara ett - och det är vi absolut inte idag. Ibland är vi så långt ifrån varandra att enkla saker blir svåra. Att människor hatar varandra ser jag som rent idiotiskt. Vi krigar mot oss själva. Att då ge rättigheter åt djur som inte ens alla människor har, ser jag som fel.



Det här med ekologiska varor är bra. Dock är vissa saker extremt mycket dyrare än vanliga varor, och som en familj där lönerna och utgifter precis går ihop fungerar det inte alltid att köpa vissa saker för nästan det dubbla priset. Varor som är bra för miljön och människan borde vara billigare än de övriga varorna, så att vi kan göra förändring.



Jag tycker absolut att du ska fortsätta din kamp! Enligt mig har du sunda åsikter och kan se saker från flera perspektiv, och det är sådant som är viktigt.



Ta hand om dig!

2008-10-05 @ 15:17:15
URL: http://ellerenellen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback